کد مطلب:1507 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

مواردی که می شود نماز واجب را شکست


1168- شـكـسـتـن نـمـاز واجـب از روی اخـتـیـار بنابر احتیاط واجب حرام است , ولی برای حفظ مال و جـلـوگـیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد بلكه ظاهرا برای هر غرضی دینی یا دنیوی كه مورد اهتمام نمازگزار است مانعی ندارد.



1169- اگـر حـفـط جـان خود انسان یا كسی كه حفظ جان او واجب است , یا حفظ مالی كه نگهداری آن واجب می باشد , بدون شكستن نماز ممكن نباشد, باید نماز را بشكند.



1170- اگـر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالبه كند , چنانچه بتواند در بـیـن نـمـاز طلب او را بدهد , باید در همان حال بپردازد و اگر بدون شكستن نماز , دادن طلب او ممكن نیست باید نماز را بشكند و طلب او را بدهد و بعد نماز را بخواند.



1171- اگـر در بـیـن نماز بفهمد كه مسجد نجس است , چنانچه وقت تنگ باشد , باید نماز را تمام كند و اگـر وقت وسعت دارد و تطهیر مسجد نماز را به هم نمی زند , باید در بین نماز تطهیر كند , بعد بقیه نمار را بـخـواند و اگر نماز را بهم می زند , در صورتی كه بعد از نماز تطهیر مسجد ممكن باشد , شكستن نماز برای تطهیر جایز است و اگر بعد از نماز تطهیر مسجد ممكن نباشد , باید نماز را بشكند و مسجد را تطهیر نماید و بعد نماز را بخواند.



1172- كـسـی كـه باید نماز را بشكند , اگر نماز را تمام كند اگر چه معصیت كرده , ولی نمازش صحیح است اگر چه احتیاط مستحب آن است كه دوباره بخواند.



1173- اگر پیش از قرائت یا پیش از آنكه به اندازه ركوع خم شود , یادش بیاید كه اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش كرده , چنانچه وقت نماز وسعت دارد , مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشكند.



بلكه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید كه آنها را فراموش كرده مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشكند.